Kom Tilda

En god vän gav mig flera skivor av Laleh. Hon är en iransk-svensk sångare som jag tycker mycket om nu.

“Kom Tilda” är min favorit låt. Först kunde jag inte förstå vad sade hon i låten, men gillade jag konstig melodin.

Läste jag låten lyrics då. Låten var mycket speciell.

Sedan var jag en liten flicka jag ville fly nagonstans. Att fly hemifrån, från mitt land, från livet.

Då den där låten är mycket speciell för mig. Jag kan länk med den.

Det finns många engelska översättning om den här sången, tror jag, men, jag undrar om det finns en spanska översättning.

Det finns nu 🙂 (men jag vet inte om den är rätt)

KOM TILDA

Kom Tilda, vi behöver inte de, nej kom.

Kom vi flyttar Tilda, kom vi flyttar bort, vi behöver inte vara här något mera

Kom vi flyttar Tilda, vad ska vi gjöra här? Festa, köpa, supa konsumera?

Nej kom vi flyttar Tilda, Flyttar härifrån till en plats där sånt som vi är flera. Kom vi flyttar Tilda ingen saknar oss ändå, bara åka inte reflektera, bara åka inte reflektera.

För de är fina, vi är fula. De är glada, vi är sura, de är nöjda vi vill mera. Åh jag jag önskar att vi var flera, åh jag önskar att vi var flera.

Men jag och Tilda packa våra väskor för att gå och sen cykla vi iväg emot stationen och vi slängde våra cyklar  och slängde oss på ett tåg och gömde oss under restorangvagnborden.

Så konduktoren såg oss ej tur för Tilda och för mig. SJ är så dyrt att resa med.

Och slutstationen Helsingborg, tog en buss mot Trelleborg. Där finns det båtar man kan åka med.

För de är fina…

Där stod vi på en hamn och vi titta på varandra. Sen vände vi oss på stora havet. Alla båtarna omkring blev tysta hördes ingenting. Vi hörde bara tänkarna som undra om det nånsin skulle finnas någon plats för mig och Tilda och vi båda bara undrade, hon tog min hand och vi båda blundade.

Vågor lockade vi hoppades ner i vattnet . Vi båda hoppade, ner i vattnet  vi båda hoppade

VEN TILDA

Ven Tilda, no los necesitamos, ven.

Ven vámonos Tilda, ven, vámonos lejos, no necesitamos estar aquí más.Ven Tilda, ¿qué haremos aquí? ¿Festejar, comprar, beber, consumir ?

No, ven,  vámonos de aquí Tilda aun lugar donde las cosas como nosotras valen más. Ven vámonos Tilda nadie nos extrañara de cualquier manera. No sólo vamos a reflejar.

Ellos son elegantes, nosotras somos feas. Ellos están felices, nosotras estamos amargadas. Ellos están satisfechos, nosotras queremos más. Oh, yo desearía que fuéramos más.

Tilda y yo empacamos nuestras maletas para irnos y después fuimos en bicicleta hasta la estación. Y arrojamos las bicicletas y nos arrojamos a nosotras en un tren y nos escondimos bajo las mesas del salón comedor.

El conductor no nos vió, por suerte para Tilda y para mi. SJ es muy caro para viajar.

Y en la última estación, Helsingburgo tomamos un autobús a Treleburgo. Ahí están los botes en los que uno puede viajar.

Ellos son elegantes…

Y ahí nos paramos en el puerto, y nos vimos una a la otra. Después nos volteamos hacia el gran mar.

Todos los botes al rededor se quedaron callados al no oir nada. Nosotras solamente oímos pensamientos que dudaban si alguna vez existió un lugar para mí y para Tilda.

Y las dos solamente lo dudamos, ella tomó mi mano y las dos saltamos.

Las olas nos encerraron al saltar en el agua. Las dos saltamos en el agua, las dos saltamos en el agua.

One thought on “Kom Tilda

  1. 🙂
    Det gläder mig mycket att du uppskattar Laleh – hennes musik och hennes texter som alla har en mening, inte bara tomma ord.

    Hon är en mycket duktig artist med stor talang. Hon spelar både gitarr och piano och skriver allting själv.

    Jag är lycklig över att ha fått möjlighet att se henne live på några konserter, och att jag också ser henne då och då på tunnelbanan – vi bor bara en tunnelbanestation från varandra 🙂

    Jag hoppas verkligen att du ska få en chans att se henne live på en konsert någon gång! Det är en upplevelse man minns länge. Inte bara för hennes musik – utan också för alla kloka ord hon säger mellan alla sånger. 🙂

Leave a Reply

